Амбивалентните символи във Вапцаровата поезия
Публикувано: 2017-12-17 08:49:44
Поетиката на Вапцаров търси изказа и смисъла. Думите не “значат себе си”, макар че видимо са употребени с най-обикновените си значения. При прехода от отрицание към утвърждаване, от конкретност към абстрактност те претърпяват семантични промени и придобиват амбивалентни значения при пресичане на различни семантични полета. За да бъдат разгледани амбивалентните символи, трябва да открием мястото им във вертикалния и хоризонталния образ на света във Вапцаровата поезия.
Вертикалният образ на света във Вапцаровата поетика има координати небе – земя. Той е изграден от амбивалентни символи.
Вертикален образ на света |
Амбивалентни символи, представящи вертикалния модел |
НЕБЕ |
слънце, звезди, песен, пролет, крила, мотор, самолет, завод |
ЗЕМЯ |
родина, плесен, ръжда, барут, сажди, въглищен пласт, смрад, отрова, завод, комин, масло, барикада |
Като крайни точки във Вапцаровия социум земята и небето свързват поетиката му с митологичните, религиозните, философските и етичните идеи на най-древния космогенен пейзаж. НЕБЕТО за поета е идеалът и носи идеята за прогреса. Движението от земята към небето е проекция на човешката гениалност:
Антени замрежват небето,
където
в мъглите
забити
са небостъргачи…? /”Ще строим завод”/
Урбанистичният образ на ЗАВОДА е амбивалентен символ. В “Завод” той е основен пространствен ориентир по отношение на Вапцаровия модел за света:
Дърветата опират
във небето,
а сенките
в заводните стени
Амбивалентната символика при Вапцаровия образ на завода напомня митологичния образ на дървото на живота, символизиращо стълбата, водеща от земята към небето. Проекцията дърво-завод в “Завод” извежда сложното амбивалентно съдържание на този образ. Заводът е символ, от една страна, на социалния ад /”Завод. Над него облаци от дим./Народът прост, /живота – тежък, скучен.-…”- “Завод”/, от друга, на един бъдещ мечтан живот /”Ще строим завод”/.
Движението във верткалния модел на света при Вапцаров започва от ЗЕМЯТА към НЕБЕТО. В “Двубой” сюжетът започва от подземните галерии на мината и стига до БАРИКАДАТА, която става символ на земната борба. Тя е амбивалентен образ, събиращ небето и земята. На барикадата в “Двубой” лежи човек “във локва кръв” и пак там:
Небето, заредено с взрив,
ще падне с трясък
на площада.
Картината завършва с образа на самолета, който се издига в небето:
Моторът, който пее горе,
е труд на моите ръце.
Тук в един стих откриваме два основни амбивалентни символа в поезията на Вапцаров – песента и моторът.
ПЕСЕНТА като амбвивалентен символ в поезията на Вапцаров свързва земния човешки стремеж към полет с небето. Едно сравнение на “Песен на песента ми” от Яворов и “Песен за човека” от Вапцаров откроява амбивалентността в символиката и своебразната полемика между тези автори. Поезията на Яворов е песен НА човека /”Песен на човека”/, а творчеството на Вапцаров е песен ЗА човека /”Песен за човека”/.
МОТОРЪТ, машината като символ се появява в българската литература през 20-те, 30-те години в прозата на Гео Милев, есеистиката на Чавдар Мутафов и поезията на Елисавета Багряна /”Птицата с моторното сърце”/. Моторът е амбивалентен символ в поезията на Вапцаров. От една страна, той е стихия, която обезличава човека, от друга, е символ на неговата мощ. За поета моторът е образ на човек, който се откъсва от земята и щурмува небето:
Романтиката е сега в моторите,
които пеят
по небето синьо. /”Романтика”/
Така моторът се превръща в съвременна метаморфоза на митологемата за “световното дърво”, символизирайки едновременно движението “нагоре” на модерната човешка цивилизация и социалния ад.
Хоризонталният модел на света в поезията на Вапцаров е представен с два основни образа – любов и омраза. Те също са нарисувани с амбивалентна символика.
Хоризонтален образ на света |
Амбивалентни символи, представящи хоризонталния модел |
ЛЮБОВ |
живот, братство, кръв, пролет |
ОМРАЗА |
смърт, двубой, кръв, пот |
Дуализмът лежи в основата на Вапцаровата поезия, която продължава посланието, оставено от Ботев към потомците – “силно да любят и мразят”. Омразата при Вапцаров е ожесточението срещу света на мизерията, тя е “вековната злоба на роба” /Гео Милев/ и в “Двубой’ един човек лежи ”във локва кръв”…, а “ в стъклените му очи/ омраза и любов горят”.
КРЪВТА е амбивалентен символ, който обединява живота и смъртта. Това е ключово понятие в лириката на поета. От една страна, кръвта е свързана с война, убийства, престъпления /смърт/, от друга страна, тя е произход, родство /живот/. В “Двубой” амбивалентността в семантиката е подчертана нееднократно:
Кръв капе от мойто сърце,
Грохнал си ти. Тогава?-
…
Човекът, който там
лежи във локва кръв,
е моят брат
…
Едно дете
във бой умря
със кървавата ретроградност.
…
Във жилите полека-лека
кръвта
изстива
като щик.
Двойствеността в значението на кръвта включва живот-смърт, любов-омраза, съединение-разединение.
Като амбивалентен символ ЖИВОТЪТ е едновременно обобщение на тежката социална действителност /”Живот без маска и без грим, озъбено свирепо куче”/ и мечта за бъдещето /”един живот желан и нужен, и то какъв живот”/ . Сходна е амбивалентността и в значението на ПРОЛЕТТА – тя е едновременно събуждане на природата за нов живот и на новия живот изобщо, промяна, обновление в обществото /Вапцаров има три стихотворения с едно и също заглавие – “Пролет”/.
Амбивалентните символи във Вапцаровата поезия са резултат от двойственото светоусещане на поета. Принципът на противопоставянето се оказва основен при строежа на образите. В рамките на цялото Вапцаров открива противопоставянето на елементите. Амбивалентността е естественият резултат от това противопоставяне.